Z życia szkoły

Rozstrzygnięcie konkursu „Portret żołnierza wyklętego”

W naszej szkole został zorganizowany konkurs „Portret żołnierza wyklętego. Zadaniem dzieci było wykonanie portretu żołnierza wyklętego pod okiem organizatora konkursu: mgr Elżbiety Lei – Toporek. Uczniowie sami wybierali sobie postać, którą chcieli naszkicować. Wykonane portrety zostały ocenione przez komisję w składzie: dyrektor szkoły Panią mgr Martę Kaszubę oraz ppłk Tomasza Jamróz-Piłsudskiego. Po długich obradach komisja wybrała zwycięzców:

  • I miejsce Oliwia Sikorska

  • II miejsce Zuza Madeja

  • III miejsce Natalka Kargul

Dzień Żołnierza Wyklętego
W naszej szkle został zorganizowany Dzień Żołnierza Wyklętego. Uczniowie mieli założyć koszulkę patriotyczną lub z podobizną wybranego żołnierza wyklętego. Oprócz tego, uczniowie mieli zapoznać się z biografią wybranego żołnierza lub poznać znaczenie wybranego przez siebie symbolu.

Światowy Dzień Autyzmu
2 kwietnia w naszej szkole obchodzono Światowy Dzień Autyzmu. Z tej okazji przygotowane zostały plakaty dotyczące autyzmu wysoko-  i niskofunkcjonującego. W związku z tym, że osoby cierpiące na autyzm spotykamy na co dzień, chcieliśmy im pokazać, że staramy się ich zrozumieć i wesprzeć. Dlatego w tym dniu uczniowie przyszli ubrani na niebiesko, gdyż jest on kolorem autyzmu.

Czekoladowo…
28 marca 2019r. uczniowie klasy Ia wraz z wychowawcą –  Barbarą Martyką spędzili miłe chwile, biorąc udział w „Czekoladowej zabawie” w Fabryce Czekolady. Dzieci poznały proces powstawania smakołyku,
a następnie zabawiły się w „cukierników” i samodzielnie dekorowały tabliczki czekolady i babeczki. Potem wszyscy z zadowoleniem konsumowali przygotowane pyszności. Było wspaniale!!!

„Wiosna, wiosna wkoło…
23 marca 2019 r odbył się 21. Rajd Pieszy „ Powitanie wiosny” Racławice – Miechów. Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy pod pomnikiem w Racławicach, gdzie zaskoczyła nas miła niespodzianka – rekonstrukcyjna grupa żołnierzy. Krótki pokaz musztry, załadunek broni i głośny wystrzał był niewątpliwą atrakcją dla wszystkich. Następnie udaliśmy się na Kopiec Kościuszki, Górę Zamkową, pole bitewne i mogiły powstańców. Po atrakcjach historycznych nadeszła pora na chwilę relaksu i z wieży widokowej w Dosłońcach podziwialiśmy piękne krajobrazy. Tutaj też w ciepłych promieniach słońca odbył się konkurs na najładniejszy wiosenny wystrój drużyn. SP 15 zajęła II miejsce. Później pojechaliśmy do Miechowa, gdzie zwiedziliśmy Bazylikę Grobu Pańskiego i Muzeum Miechowskie. Zajęcia profilaktyczne, wręczenie dyplomów i odznak turystycznych zakończyły ten sobotni turystyczny dzień.

Dziady
23 marca, uczniowie naszej szkoły, uczęszczający do teatru „Elżbiety i spółka” wystawili w Teatrze Sztuk w Jaworznie sztukę pt. „Dziady”. Grupę tworzą uczniowie klas IV – VIII. Grupę prowadzą: nauczycielka – mgr Elżbieta Leja-Toporek oraz prezes Stowarzyszenia Młodych Patriotów im. Rotmistrza Witolda Pileckiego – Elżbieta Miąsko. Był to pierwszy spektakl grupy, wystawiony w ramach projektu „Rok tradycji zapomnianych – odrzucone obrzędy”. Sztuka okazała się wielkim sukcesem i zebrała bardzo wiele pozytywnych recenzji. Nasi uczniowie bardzo dobrze wczuli się w swoje role, co można zobaczyć w relacji Jaworznickiej telewizji . http://www.jaw.pl/2019/03/uczniowie-sp-nr-15-zagrali-mickiewiczowskie-dziady-cz-ii/ Już nie możemy doczekać się kolejnych wspaniałych przedstawień z ich udziałem.

Dzień kolorowej skarpetki

Prelekcja o Żołnierzach Wyklętych

18 marca 2019 r. została zorganizowana prelekcja dla klas 7 i 8 na temat żołnierzy wyklętych. W ramach współpracy mgr Elżbiety Lei – Toporek ze Stowarzyszeniem Młodzi Patrioci imienia Rotmistrza Witolda Pileckiego, do szkoły zostali zaproszeni: prezes stowarzyszenia – Elżbieta Miąsko oraz wiceprezes – Daniel Sołtysik. Podczas prelekcji uczniowie mogli wykazać się znajomością historii odpowiadając na pytania osoby prowadzącej, a przede wszystkim poszerzyć i uzupełnić wiedzę na temat  podziemia antykomunistycznego, zdobyć wiadomości, których nie można znaleźć w podręcznikach szkolnych. Ogromne wrażenie na uczniach zrobiły biografie najbardziej zasłużonych i tragicznych żołnierzy niezłomnych.

Klasy pierwsze na wycieczce

 6 marca 2019r. uczniowie klasy Ia i Ib wraz z wych. p.B.Martyką i p.A.Karczmarz

odbyli wspaniałą wycieczkę do Kolejkowa i Galerii Figur Stalowych w Gliwicach.

Kolejkowo – to jedyna makieta w Polsce, po której pływa statek, zmianie ulegają pory dnia. Dzień trwa

9 minut, potem zapada noc, zapalają się uliczne latarnie i światła w budynkach. Na makiecie zobaczyliśmy miniatury autentycznych budowli ze Śląska np. Dworzec Kolejowy z peronami, Ratusz, kamienice. Było rewelacyjnie.

Kolejna atrakcja to Galeria Figur Stalowych. Oglądaliśmy figury zrobione z recyklingu urządzeń metalowych. Uczniowie mogli dotknąć każdego eksponatu, wchodzić do różnych pojazdów.

Wycieczka dostarczyła wielu niezapomnianych wrażeń.

Bądź bezpieczna

Z okazji Dnia Kobiet, w dniu 09.03.2019 r.; uczennice  naszej szkoły wzięły udział w seminarium zorganizowanym przez Krav Maga Sagot – „Bądź bezpieczna”.

Celem tego seminarium było:

  • zwiększenie świadomości możliwości przeciwdziałania zagrożeniom,

  • nauczenie się, w jaki sposób można rozpoznawać i zapobiegać potencjalnym atakom,

  • nabycie umiejętności, jak radzić sobie z natrętnym i nachalnym przybyszem,

  • poznanie metod i technik, jak radzić sobie, gdy złapie nas silniejszy przeciwnik.

Nasze dziewczyny podczas seminarium bawiły się świetnie, pomimo 4 godzinnego wysiłku.

Tropem wilczym

Jak co roku w marcu, odbywa się ogólnopolski „Bieg Tropem Wilczym”. Nasza szkoła wspiera i kształtuje postawy patriotyczne, dlatego uczniowie naszej placówki wraz z nauczycielkami wzięli udział w biegu. Mgr Elżbieta Leja –  Toporek, zrobiła dzieciom rozgrzewkę przed wielkim startem. Mgr Barbara Zymon, szykowała dzieci do biegu
i zaopatrywała ich w numerki oraz chipy startowe. W tym roku mamy się czym pochwalić, ponieważ w biegu na 600 metrów brało udział 87 dzieci, a nasz uczeń-Szymon Buła zajął 3 miejsce. Cieszmy się jego sukcesem. Wszyscy uczniowie biorący udział w biegu, otrzymali koszulki z portretem żołnierza wyklętego oraz piękny medal, który wręczył gość honorowy – Pan Podpułkownik Stanisław Pakuła pseudonim „Krzewina”. Żołnierz, ostatni żyjący podkomendny porucznika Leona Taraszkiewicza „Jastrzębia”, dowódcy oddziału Wolność i Niezawisłość. Oprócz postawy prozdrowotnej, pokazaliśmy  że pamiętamy o  tych, którzy poświecili swoje życie, byśmy mogli żyć w wolnej Polsce. Cześć i chwała bohaterom! Armio wyklęta, SP nr 15 Pamięta!

Fotorelacja z Festiwalu Słonych Przekąsek

Pedagogizacja uczniów na temat bezpiecznych zabaw na śniegu i lodzie.

W klasie 4 „a” oraz 4 „b” została przeprowadzona pedagogizacja uczniów przez
mgr Elżbietę Leja-Toporek. Tematem pedagogizacji były bezpieczne zabawy na śniegu
i lodzie. Uczniowie zostali zapoznani ze sportami i zabawami zimowymi oraz z miejscami,
na których można się bezpiecznie bawić lub uprawiać sporty zimowe. Dzieci zostały zaznajomione z odpowiednim ubiorem oraz zasadami, których należy przestrzegać,
gdy przebywasz na lodowisku, stoku lub rzucasz śnieżkami. Na podsumowanie zajęć, dzieci stworzyły w grupach plakaty z zasadami zabaw na śniegu i lodzie. Plakaty informacyjne zrobione przez uczestników zajęć, można podziwiać na korytarzu szkolnym kolo szatni.

Pedagogizacja uczniów „Poznajemy nasze uczucia i emocje”

Klasa IV „a” wzięła udział w pedagogizacji. Jej tematem było rozpoznawanie uczuć i emocji, zarówno u siebie, jak i u innych ludzi. Uczniowie kolejno odpowiadali na pytanie: „Jak się dzisiaj czujesz?”. Następnie osoba prowadząca zajęcia, powiedziała do uczniów, że emocje i uczucia są czymś naturalnym w naszym życiu, a z wiekiem panujemy nad nimi i uczymy się je okazywać. Kolejnym zadaniem była „Burza mózgów”. Na tablicy szkolnej zapisywaliśmy wszystkie znane nam uczucia i emocje wymienione przez dzieci. Następnie dzieci były dzielone na grupy, według wcześniej przyznanego koloru. Każda grupa wyznaczyła osoby do pantomimy. Osoby te dostawały kartki z napisanymi na nich nazwami uczuć, np.: smutek, radość, gniew i wstręt. Zadaniem wszystkich grup było odgadnięcie przedstawianej emocji lub uczucia. Za każdą prawidłową odpowiedź, grupa dostawała punkt. Potem każdy zespół dostał kartki, na których były przedstawione różne sytuacje. Zadaniem wszystkich zespołów było dopasowanie do obrazka danej emocji lub uczucia. Kolejnym zadaniem był podział emocji i uczuć. Nauczyciel przedstawiał ilustracje z emocjami, a zadaniem uczniów było je posegregować do pozytywnych i negatywnych. Kolejnym zadaniem dla zespołów było dopasowanie do danej emocji, koloru który z się z nią kojarzył. Z prac zespołowych wynikało, że nie wszyscy ludzie tak samo odbierają te same emocje.